Λένα Μαντά

Η συγγραφέας “φαινόμενο” Λένα Μαντά, αποκλειστικά στο Boxtv.gr

Η συγγραφέας “φαινόμενο” Λένα Μαντά, αποκλειστικά στο Boxtv.gr| Boxtv.gr

Σύγχρονη λογοτεχνία

Η Λένα Μαντά είναι ένα φαινόμενο στο χώρο της σύγχρονης λογοτεχνίας και σαν φαινόμενο θα πρέπει να την προσεγγίσουμε. Το φαινόμενο αυτό σαφέστατα μπορεί να έχει τα αρνητικά του… Μπορείς να διαφωνείς με τα γραπτά της – ίσως βέβαια να διαφωνείς χωρίς να έχεις διαβάσει ούτε μια αράδα από ένα έργο της – μπορείς να λες πως αυτά που γράφει… δεν είναι λογοτεχνία, μπορείς να θεωρείς – στην περίπτωση που είσαι συγγραφέας – πως εσύ γράφεις καλύτερα από αυτήν…
Εκ τους αποτελέσματος θα κριθούμε οι πάντες, κυρίες και κύριοι! Κι εμείς… κι εσείς… και οι άλλοι… και η κυρία Μαντά…
Η Μαντά έχει καταφέρει να την ακολουθεί ένα φανατικό κοινό – γυναικών κυρίως – που ολοένα και μεγαλώνει…
Έχει φανατικούς φίλους και φανατικούς εχθρούς…
Η Μαντά… πουλάει!
Δηλώνω δημόσια πως δεν έχω διαβάσει κάποιο από τα μυθιστορήματα της κυρίας Μα-ντά!
Υπόσχομαι πως θα το πράξω κάποτε στο μέλλον…
Ποια η αφορμή για αυτή την συνέντευξη ? Έβαλα στην πρώτη τάξη του λυκείου να μου γράψουν μια επιστολή προς ένα πρόσωπο που θαυμάζουν. Δεν πίστευα στα μάτια μου! Μαθήτρια της πρώτης λυκείου να μου εκθειάζει την Μαντά ?
Δεν το περίμενα.. .Πίστευα πως την διαβάζουν οι μεγαλύτερες ηλικίες!
Μια μαθήτρια μου λοιπόν, η Ελένη Μ. – η ίδια επέμενε να αναφέρω και το επώνυμό της, όταν της ζήτησα την άδεια… για να κοινοποιήσω κάποιες σειρές από το γραπτό της – μεταξύ άλλων έγραφε για το πρόσωπο που θαυμάζει…
«Σας θαυμάζω πραγματικά. Έχετε την ικανότητα να τραβάτε το ενδιαφέρον του αναγνώστη, καθώς ξέρετε να κάνετε το μυθιστόρημά σας πιο ελκυστικό, πιο παραστατικό. Μπορώ να πω πως με τα βιβλία σας ένιωσα διάφορα συναισθήματα όπως χαρά, λύπη, στεναχώρια, αλλά πάνω από όλα διασκέδασα. Μου χαρίσατε κάποιες στιγμές χαλάρωσης και ξεγνοιασιάς, αφού απορροφήθηκα από τις ιστορίες σας και ξέφυγα από την καθημερινότητά μου!»
Λέει κι άλλα πολλά, πάρα πολλά…
Δύο οι σκέψεις που έκανα…
Σκέψη πρώτη: η σκέψη του «ανταγωνιστή», του συγγραφέα… Αν διάβαζε κάτι δικό μου η μαθήτρια… θα το είχε παρατήσει στη μέση!
Σκέψη δεύτερη: μια κουβέντα με την κυρία Λένα Μαντά! Να προσπαθήσω να καταλάβω κι εγώ κάτι περισσότερο…
Του: Τάσου Αγγελίδη Γκέντζου
Η συγγραφέας “φαινόμενο” Λένα Μαντά, αποκλειστικά στο Boxtv.gr| Boxtv.gr
Πως είναι η κορυφή κυρία Μαντά ? Ποια είναι η θέα που αντικρίζετε από εκεί πάνω και ποιες σκέψεις κάνετε τις ώρες της αυτοκριτικής ?
Λένε πως στην κορυφή επικρατεί μοναξιά, εγώ δεν την αισθάνθηκα ποτέ. Έχω μια λατρεμένη οικογένεια και φίλους, καλούς και αγαπημένους. Επιπλέον κάνω παρέα και με άλλους συγγραφείς με τους οποίους μοιραζόμαστε τις ίδιες ανησυχίες που αφορούν γενικότερα στο μέλλον του βιβλίου στην Ελλάδα. Όσο για την θέα που λέτε, βλέπω νέους με όνειρα, ιδέες και μεράκι, ν’ αγωνίζονται για μια θέση  στο εκδοτικό μέλλον και θυμάμαι πώς ήταν όταν ξεκίνησα κι εγώ. Αυτοκριτική κάνω στην δουλειά μου, στον τρόπο που φέρομαι στους ομότεχνους και προσπαθώ να είμαι αυστηρή, όπως και γενικότερα στην ζωή μου.
Είτε του αρέσουν κάποιου τα μυθιστορήματά σας, είτε δεν του αρέσουν, δε θα μπορέσει να διαφωνήσει με τη διαπίστωση πως είστε ένα φαινόμενο. Υπάρχουν άνθρωποι που δε διαβάζουν καθόλου λογοτεχνία… αλλά διαβάζουν τα δικά σας βιβλία! Πως αισθάνεστε για τούτο το “οξύμωρο”σχήμα ? Πως νιώθετε που φέρατε αναγνώστες στο χώρο της λογοτεχνίας ?
Η λέξη “φαινόμενο”, σας το είπα και στην κατ’ ιδίαν συνομιλία μας, μου κάνει λίγο… αγριευτική! Επιπλέον πάντα νόμιζα ότι το φαινόμενο δεν έχει διάρκεια κι εγώ έκλεισα 12 χρόνια στον εκδοτικό χώρο. Οι αναγνώστες τώρα… Ναι, το ξέρω, μου γράφουν και μου το λένε, ότι δεν διαβάζουν βιβλία, αλλά διαβάζουν Μαντά! Προσπαθώ να τους προτείνω και άλλα βιβλία που θα τους κάνουν ν’ αγαπήσουν το βιβλίο γενικά! Εξάλλου έχουμε τόσους ταλαντούχους συγγραφείς που είναι κρίμα να μην τους γνωρίζει ο κόσμος!
 Άλλοι πάλι μου λένε ότι τα βιβλία μου έγιναν η αφορμή να γνωρίσουν και ν’ αγαπήσουν την μαγική διεργασία της ανάγνωσης και αυτό με κάνει πολύ χαρούμενη και αν μου επιτρέπεται η έκφραση και λιγάκι περήφανη που κατόρθωσα να βάλω κόσμο στα βιβλιοπωλεία.

Τι έχετε να πείτε για τη «σχολή Μαντά» στη σύγχρονη Λογοτεχνία ?  Πολλές και πολλοί… προσπάθησαν να σας μιμηθούν, άλλες ή άλλοι το πέτυχαν μερικώς – με την έννοια πως πούλησαν περισσότερο – άλλες ή άλλοι πάλι όχι! Τι θα μας πει το πρωτότυπο για τα αντίγραφα ?

Κατ’ αρχήν, αν δημιούργησα σχολή όπως λέτε, είναι νωρίς να το πούμε. Ο χρόνος θα το δείξει. Εγώ δεν συμφωνώ, μου κάνει λίγο «βαρύγδουπο» όλο αυτό. Διαβάζω πολύ, όταν δεν γράφω, αλλά δεν έχω καταλάβει τα… αντίγραφα! Ίσως γιατί όταν γίνομαι αναγνώστρια αποποιούμαι την συγγραφέα. Διαβάζω ένα βιβλίο χωρίς να μπαίνω στην διαδικασία της κριτικής, γιατί έτσι θα έχανα όλη την ομορφιά ενός αναγνώσματος που το έχω ανάγκη για να με ξεκουράσει και να με ταξιδέψει.
Λένε κάποιοι πως η Μαντά έχει τεράστια δύναμη. Αν πει δυο καλά λόγια στα Μ.Μ.Ε για έναν συγγραφέα θα τον εκτινάξει στα ύψη. Για αυτό… είναι και ιδιαίτερα προσεκτική στις κουβέντες της. Θα το διαπιστώσω αυτό… από την κουβέντα μας! Αληθεύουν λοιπόν αυτές οι φήμες ? Να μου απαντήσετε με το χέρι στην καρδιά…
Αυτοί που το λένε, νομίζω ότι υπερτιμούν τις δυνάμεις μου και είναι λάθος. Προσεκτική δεν θα έλεγα ότι είμαι, γιατί αν ήμουν, όταν μου ζητούσαν να προτείνω ένα βιβλίο θα επέλεγα ξένου συγγραφέα. Αντίθετα είμαι ίσως η μόνη που σε συνεντεύξεις έχω μιλήσει για έλληνες συγγραφείς! Εξάλλου είναι γνωστό ότι μόνο αυτούς διαβάζω!
Με τέτοια αγάπη και αποδοχή που εισπράττετε από τους αναγνώστες σας, πως και δεν ασχοληθήκατε με τα κοινά ?
Και ούτε πρόκειται! Δεν έχω την στόφα εκείνη που κάνει κάποιον πολιτικό, ούτε τόσο γερό στομάχι! Επιπλέον προτιμώ να προσφέρω ταξίδια μυαλού και ψυχής στον κόσμο για να ξεχνάει το γεγονός ότι η πολιτική και κυρίως οι πολιτικοί στις μέρες μας κατάφεραν να του καταστρέψουν την ελπίδα….

Η συγγραφέας “φαινόμενο” Λένα Μαντά, αποκλειστικά στο Boxtv.gr| Boxtv.gr
Θα γράφατε ποτέ με κάποιο ψευδώνυμο, ώστε να γράψετε ενδεχομένως… «κουλτουριάρικα» και να γίνετε «αποδεκτή» από ένα άλλο μέρος του αναγνωστικού κοινού ?
Γιατί να κάνω κάτι τέτοιο ? Ποιο το νόημα να ξεγελάσω και να περιπαίξω έτσι, το αναγνωστικό κοινό ? Αν σιχαίνομαι κάτι στην ζωή μου είναι το «δήθεν» σε όλες του τις εκφάνσεις. Είμαι αυτή που είμαι, γράφω αυτό που θέλω να γράψω και δεν κοροϊδεύω κανέναν και πρώτα απ’ όλα τον ίδιο μου τον εαυτό!
Η Βουγιουκλάκη μέχρι την τελευταία στιγμή έπαιζε στο θέατρο αυτά που ήθελε το κοινό της. Η Λένα Μαντά θα γράφει… και δε θα προδώσει ποτέ το κοινό της ?
Η Λένα Μαντά δεν θα προδώσει όπως είπα πρώτα τον εαυτό της. Γράφω ότι μου αρέσει εμένα να διαβάζω και έτσι θα συνεχίσω. Δεν είναι θέμα προδοσίας του κοινού γιατί όταν καθίσω μπροστά στο κείμενό μου, δεν σκέφτομαι κανέναν άλλον. Ούτε τους αναγνώστες, ούτε τον εκδότη μου, ούτε τις πωλήσεις. Είμαι εγώ και οι ήρωες μου, εγώ και η ιστορία μου. Αποκομμένη από τον κόσμο, πολλές φορές και από την οικογένειά μου. Μόνο όταν δω ότι έγραφα επί μήνες να γίνεται βιβλίο, όταν το αντικρύσω στις προθήκες, τότε αρχίζει η αγωνία για την γνώμη των αναγνωστών.
Ένα μυθιστόρημα κάθε χρόνο δεν είναι πάρα πολύ κουραστικό… ψυχοφθόρο για τον συγγραφέα, κυρία Μαντά ?
Εξαρτάται. Για μένα θα ήταν εξοντωτικό, αν κάποιος με εμπόδιζε να γράψω, ότι θέλω και όποτε το θέλω! Από την στιγμή που θα έρθει η ιστορία στο μυαλό μου, από την στιγμή που οι ήρωες θ’ αρχίσουν διαλόγους ολόκληρους στο μυαλό μου, πρέπει όλο αυτό να βγει, αλλιώς θα εκραγεί το κεφάλι μου. Έπειτα όταν αγαπάς κάτι με τόσο πάθος, δεν θέλεις να μένει μακριά σου ούτε λεπτό!
Θα γράφατε ποτέ ένα μυθιστόρημα μαζί με κάποιον άλλο συγγραφέα ? Αν σας πρότεινα να γράψουμε κάτι μαζί – θέλω να εκτινάξω τις πωλήσεις μου κυρία Μαντά – γιατί θα μου λέγατε όχι ? Οι πετυχημένοι συνεργάζονται δυσκολότερα με τους άλλους ή οι άλλοι συνεργάζονται πιο δύσκολα με τους πετυχημένους ?
Στην ζωή μου έχω μάθει να μην λέω ποτέ την λέξη «ποτέ»! Στην παρούσα στιγμή όμως, θεωρώ ότι η συγγραφή είναι πολύ μοναχική διεργασία και δεν θα μπορούσα να την μοιραστώ με κανέναν. Επιπλέον για να γράψεις με άλλον, πρέπει να υπάρχει πλήρης ταύτιση απόψε-ων αλλά και μια κοινή γλώσσα. Στην περίπτωσή μου δεν είναι θέμα υπεροψίας εξαιτίας της όποιας επιτυχίας μου, αλλά ίσως αδυναμίας να συνεργαστώ, ν’ ακολουθήσω τους κανόνες ενός «ομαδικού παιχνιδιού» που έχω συνηθίσει να «παίζεται» αυστηρά και μόνον κεκλεισμένων των θυρών και μ’ έναν παίχτη!
Οργώνετε κάθε χρόνο σχεδόν όλη την Ελλάδα! Όπου και να πάτε υπάρχει κόσμος που αγοράζει τα βιβλία σας! Δεν είναι λοιπόν λογικό να σας ζηλεύει το σινάφι; Δεν είμαστε μια κοινωνία αγγέλων! Σας τη δείχνει αυτή του τη ζήλεια – την οποία θεωρώ δεδομένη – ή σφυρίζει δήθεν αδιάφορα ?
Σαφώς και δεν είμαστε κοινωνία αγγέλων και ειδικά ο χώρος των συγγραφέων εξαιτίας της κρίσης που περνάει το βιβλίο, όχι τώρα αλλά χρόνια ολόκληρα, είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικός. Όσο κι αν σας φανεί αλλόκοτο αυτό που θα πω, επιλέγω να μένω μακριά απ’ όλο αυτά και το… «αδιάφορο σφύριγμα» βγαίνει από τα δικά μου χείλη. Αν αντιληφθώ ζήλεια από κάποιον ή κακόβουλη διάθεση, …λιποτακτώ! Δεν θέλω γύρω μου αρνητική ενέργεια, ούτε μικροψυχία, με κουράζει, με πληγώνει και την αποφεύγω. Συνειδητά επιλέγω την φωτεινή πλευρά της ζωής και το χαμόγελο. Δεν το θεωρώ παράλογο να ζηλεύει κάποιος, αλλά εγώ δεν μπορώ να το διαχειριστώ και γι αυτό απομακρύνομαι τάχιστα!
Η συγγραφέας “φαινόμενο” Λένα Μαντά, αποκλειστικά στο Boxtv.gr| Boxtv.gr
Υπάρχει κάτι που διαβάσατε τελευταία και το ζηλέψατε ? Κάτι που θα θέλατε ίσως να το έχετε γράψει εσείς ?
Υπάρχουν πολλά που διάβασα τελευταία και μου άρεσαν, αλλά δεν ζήλεψα τίποτα γιατί όπως σας είπα, όταν διαβάζω είμαι αναγνώστρια και όχι συγγραφέας. Αν όμως μιλάμε για όνειρα, κρυφός μου πόθος είναι να γράψω ένα θεατρικό έργο και να το δω να ζωντανεύει στην σκηνή κάποιου θεάτρου από αγαπημένους πρωταγωνιστές που κάθε χρόνο παρακολουθώ την δουλειά τους γιατί το θέατρο είναι κάτι που πραγματικά λατρεύω και απολαμβάνω.
Πείτε μου κάτι για να σπάσουμε το μύθο γύρω από το όνομά σας!
Αυτό που δεν ξέρει ο πολύς κόσμος για μένα και όντως καταρρίπτει τον μύθο μιας γυναίκας που γράφει τα βιβλία που γράφω, είναι ότι δεν είμαι καθόλου μα καθόλου ρομαντική, δεν ξεχνιέμαι σ’ ένα ηλιοβασίλεμα, δεν δακρύζω μ’ ένα λουλούδι και επιπλέον (και αυτό ίσως είναι κάτι που δύσκολα γίνεται πιστευτό), δεν είμαι καθόλου κοινωνική! Επιπλέον πριν
από κάθε παρουσίαση έχω τρομερό άγχος, σχεδόν δεν μπορώ να πάρω ανάσα, αλλά βρίσκω γρήγορα τον ρυθμό μου χάρη στον κόσμο και στην έκδηλη αγάπη του. Γενικά δεν είμαι εύκολος άνθρωπος, μου αρέσει η μοναξιά και η απομόνωση, με κουράζει η φασαρία και η πολυκοσμία.
Να περάσω και στην ονοματολογία… Δεν είναι κακό μερικές φορές να μιλάμε με ονοματεπώνυμα! Ποια είναι η καλύτερη συγγραφέας – εσείς εξαιρείστε – του εκδοτικού σας οίκου ? Το καλό το καλύτερο και το κάλλιστο είναι σαφώς υποκειμενικά… Ποια είναι αυτή που κατά την εκτίμησή σας θα ανέβει περισσότερο τα επόμενα χρόνια ? Και σε ποια θα έδινε μετά από πολλά χρόνια το δαχτυλίδι η Λένα Μαντά ?
Ποτέ δεν κόλλησα στα ονόματα ούτε φοβήθηκα να πω την άποψή μου. Το δακτυλίδι που λέτε όμως, δεν μπορεί να το δώσει καμιά Μαντά, σε κανέναν. Αυτό θα το κερδίσει από τον κόσμο ο κάθε συγγραφέας, όπως το κέρδισα κι εγώ. Ο κόσμος με έφτασε εδώ που είμαι, του το οφείλω και δεν πρόκειται να το ξεχάσω ποτέ. Ας πάμε όμως στα ονόματα που ζητήσατε και στα οποία θα αναφερθώ ΜΟΝΟ ως αναγνώστρια που διαβάζει ανελλιπώς την δουλειά τους. Και φυσικά, δεν θα μιλήσω για Οικονόμου, Ζαΐρη, Δημουλίδου, Τραυλού που είναι καταξιωμένες στον χώρο, αλλά για νέες παρουσίες στις εκδόσεις Ψυχογιός. Πρώτη στην προτίμησή μου είναι σαφώς η Σοφία Βόικου («Κόκκινο σημάδι», «Το ταξίδι της φωτιάς» και «Πικρό γλυκό λεμόνι»), που αγαπώ για την γραφή της, τα θέματά της και το ήθος της.
Φέτος διάβασα και την πρώτη δουλειά της Δανάης Κριεζιώτου («Θα βρεθούμε ξανά») και εντυπωσιάστηκα. Θεωρώ επίσης πολύ καλό το πρώτο δείγμα γραφής της Μεταξίας Κράλλη («Μια φορά κι ένα καλοκαίρι») και της Σόφκας Ζηνόβιεφ («Το σπίτι στην οδό Πα-ραδείσου»). Όπως είπα και πριν, υπάρχουν εξαιρετικά ταλαντούχοι συγγραφείς στην Ελλάδα και καμαρώνω που ανήκω στις εκδόσεις Ψυχογιός που εκδίδουν ένα μεγάλο
ποσοστό από αυτούς, όπως την Πένυ Παπαδάκη, την Μαρία Τζιρίτα, την Φανή Πανταζή, την Ελένη Τσαμαδού και ο κατάλογος είναι μακρύς!
Η συγγραφέας “φαινόμενο” Λένα Μαντά, αποκλειστικά στο Boxtv.gr| Boxtv.gr
Η επιτυχία και η αποδοχή διάβρωσε τον χαρακτήρα και την προσωπικότητά σας ? Είστε σνομπ, κυρία Μαντά ?

Είμαι πολύ ξεροκέφαλη (άλλο ένα μειονέκτημά μου) και θα ήταν δύσκολο ν’ αλλάξω τρόπο σκέψης! Εξάλλου η αναγνωρισιμότητα και η αποδοχή της δουλειάς μου, ήρθαν όταν πια ήμουν πολύ μεγάλη για να «πάρουν αέρα» τα μυαλά μου! Επιπλέον, όταν θυμάσαι από πού ξεκίνησες και έχεις συναίσθηση στο πού οφείλεις την επιτυχία σου, δύσκολα ιππεύεις το γνωστό όχημα του καλάμου! Όχι δεν άλλαξα, συνεχίζω να είμαι πρώτα σύζυγος, μετά μητέρα και νοικοκυρά που καμαρώνει για το μεγαλύτερο και αρτιότερο δημιούργημά της: την οικογένεια! Όπως έχω ξαναπεί, η επιτυχία ήταν το κερασάκι στην τούρτα της ζωής μου που ήταν ήδη πολύ πολύ πολύ γλυκιά!
Κάποιοι μου είπαν: «γιατί να μιλήσεις με την Μαντά ? Αυτή πουλάει πολλά! Χριστούγεννα έρχονται, θα πάει ο κόσμος στα βιβλιοπωλεία… κι εσύ θέλεις να της κάνεις διαφήμιση ? Πάλι Μαντά θα αγοράσουν ? Βρες κάποιον ποιοτικό… να πουλήσουμε κι εμείς κάτι!» Δηλαδή οι «ποιοτικοί»…στην Ελλάδα της κρίσης και του μνημονίου… δεν πουλάνε, κυρία Μαντά ?
Αυτό, είναι κάτι που θέλει πολύ συζήτηση νομίζω και δεν μου δίνετε και τον ορισμό της λέξης «ποιοτικό»! Η Ελένη Πριοβόλου ας πούμε, νομίζω ότι συγκαταλέγεται σε αυτή την κατηγορία και το τελευταίο της «Για το όνειρο πώς να μιλήσω» που ήταν θεσπέσιο και η γραφή μελίρρυτη και ζωντανή, είναι εδώ και πολύ καιρό στα ευπώλητα! Ούτε λείπουν ποτέ από τις λίστες τα βιβλία των: Ευγενία Φακίνου, Μάρως Δούκα, Σώτης Τριανταφύλλου κλπ. Τέλος, σαν απάντηση σε εκείνους που σας επέκριναν για την επιλογή σας στο πρόσωπό μου, λέω, ότι καλό θα είναι αυτές τις γιορτές, να επιλέξουμε για δώρα βιβλία! Να μπούμε σ’ ένα βιβλιοπωλείο και να χαρίσουμε την ευκαιρία στους αγαπημένους μας για ένα όμορφο ταξίδι ψυχής, όποιος κι αν το υπογράφει!
Και μια σημείωση!
Δεν έχει ανάγκη παίδες η Μαντά από διαφήμιση!
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ κυρία Μαντά για την όμορφη συζήτησή μας!
Να είστε πάντα καλά εκεί πάνω…
Σέβη Τηλιακού, η σπουδαία στιχουργός αποκλειστικά|boxtv.gr Τάσος Αγγελίδης Γκέντζος – συγγραφέας,
tasosaggelidisgentzos.blogspot.gr
http://www.boxtv.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.